21 tips om je gelukkiger te voelen

21 tips om je gelukkiger te voelen

21/07/2017 Nationale Feestdag

#Tip 1: probeer elke dag minstens 10 keer te lachen of glimlachen. Lach bv naar je huisdier, je partner, je kind, je spiegelbeeld!!! (heel belangrijk), lach om je eigen “stomme” gedragingen, een leuke film van den Dikke en den Dunne, … alles wat je ook maar vrolijk maakt.

#Tip 2: besef dat je nooit alleen bent, er is altijd iemand die je kan ondersteunen (familie, vrienden, partner, groep bv Wonderwijven!!) en handel daarnaar.

# Tip 3: het is niet voldoende dat je weet dat je niet alleen bent, maar ook dit : zoek verbinding met anderen. Bel iemand op, ga op bezoek, vraag iemand voor een koffie of thee en een babbel, neem contact met een zelfhulpgroep als die je kan helpen, praat desnoods met iemand in het warenhuis (zo kunnen er ook geweldige vriendschappen ontstaan!).

# Tip 4: leef in het NU! Gisteren is voorbij, daar kan je niks meer aan veranderen. Morgen moet nog komen en je weet nog niet wat er in de planning zit. Wat kan je NU doen? Leef NU. Als je voelt dat je gedachten steeds wegdrijven naar iets uit het verleden, probeer dan te kijken waarom dat zo is … moet je er nog iets uit leren?

# Tip 5: ga de natuur in! Ook als je op een appartement woont, is er allicht ergens wat groen in de buurt. Ga naar het nabijgelegen park of bos, of desnoods je eigen tuin in en adem rustig in en uit. Groen (in de natuur) helpt om onze cellen te vernieuwen, te regenereren, en geeft ons hoop en blijdschap. Kijk naar de bomen en de bloemen, hoe wonderlijk de groei is van paddenstoelen en van de lotus in het water. Probeer elke dag minstens 5, en liefst 20, minuten in de natuur door te brengen.

# Tip 6: wees bedachtzaam in hoe je iets zegt. Je woorden hebben meer kracht dan je denkt. Iemand die steeds zegt angst te hebben voor een verkeersongeluk gaat die energie vanzelf meer aantrekken en kan die angst wel eens zien omgezet worden in realiteit. Ook als je op dat moment ziek bent kan je tegen je zelf zeggen: ik heb een gezond lichaam, mijn cellen vernieuwen zich elke dag en ik hou van elke cel in mijn lijf.

# Tip 7: start elke dag met een mooie intentie. Als je mooie inzichtkaarten hebt, kan je elke dag ’s morgens een kaart trekken voor die dag. Ook op het internet vind je prachtige quotes die je kan gebruiken om je te focussen op de energie van de dag.

# Tip 8: zoek voor jezelf uit wat je graag doet, waar je happy van wordt, wat je energie geeft, waar je echt passie voor voelt. Dat kan iets totaal anders zijn dan je werk, maar het kan op de duur wel je “werk” worden. Stel je voor dat datgene waar je gelukkig van wordt iets is dat je dagelijks mag doen? Dat kan van alles zijn: mensen begeleiden of coachen, schrijven, schilderen, lessen geven in tasjes naaien, wat het ook maar is waar jij zo blij van wordt dat je het hele dagen wil doen! Het kunnen natuurlijk ook meerdere dingen zijn. Ga ermee aan de slag!

# Tip 9: neem voldoende rust. Na een tijdlang gewerkt te hebben kan je best even pauzeren. Tijdens zo’n rustmoment krijg je vaak nieuwe ideeën en dat werkt dus productief. Om een burn out te voorkomen is het goed om je regelmatig even terug te trekken, je af te zonderen of net met mensen samen te komen volgens je behoefte.

# Tip 10: eet zo gezond mogelijk. Je lichaam heeft uiteraard vitaminen en mineralen nodig (waarom zitten die niet in frietjes??) en om jezelf gezond te houden is een gezonde voeding cruciaal. Overdrijf ook niet, af en toe “comfortfood” eten in gezelschap moet kunnen, wees soepel en wees niet te streng! Anders krijg je weer schuldgevoelens en dat is ondermijnend voor je geluk. Trouwens, donkere chocolade is gezond .

# Tip 11: beweeg … ja lap, daar zijn ze weer! Ja beweeg, maar doe dat wat je graag doet. Ga je graag met de fiets op stap? Bewegen mag niet te saai zijn want dan hou je het niet vol. Ik ga vaak fietsen, naar hetzelfde plekje in gezelschap, veel leuker dan alleen. Doe je graag yoga, zwemmen of ben je dol op fitness of skydiven ? Zoek iets dat bij je past! Wandelen voelt trouwens minder aan als “bewegen” en is ook gezond, vooral als je dat doet in het groen van een bos. Dan heb je ineens Tip 5 ook mee .

# Tip 12: maak van het leven geen competitie! Iedereen heeft haar/zijn eigen talenten en schildert zijn eigen levenspalet vol op een andere manier met haar/zijn eigen kleuren en klanken. Al wat je doet moet niet persé beter zijn dan dat van iemand anders.

# Tip 13: maak ruimte in je huis en in je hoofd. We hebben allemaal teveel spullen en aan veel van die spullen zijn we nog eens gehecht ook. Zie je het niet zitten om meteen je zolder leeg te maken (of heb je daar de energie niet voor), begin dan bv met 1 schuif. Verdeel in enkele hoopjes: dit mag weg in de vuilnisbak , dit wil ik stockeren en dit wil ik verkopen of weggeven en dit wil ik houden. Voel bij elk voorwerp, elke brief, elke foto of je dit echt wil houden of alleen de herinnering eraan? Er hangt energie aan alles, daardoor stroomt het soms minder goed in je huis. Verzamel geen spullen maar mooie herinneringen.

#Tip 14: Focus! Wat ons vaak moe maakt, is dat we met tien dingen tegelijk bezig zijn (vrouwen zijn daar echt goed in), maar het kan ons ook uitputten. Als je de vaat doet, focus je op de vaat, en ga best niet tegelijkertijd telefoneren, de kinderen helpen met hun huiswerk en ook nog es in de potten staan roeren, terwijl de bel gaat voor de zoveelste “liefdadigheidsleurder”. Oefen dus in focussen!

# Tip 15: luister naar je lichaam! Ons lichaam zendt constant signalen naar ons uit (hoofdpijn, vermoeidheid, uitputting, ergens pijn, uitslag, een plotse beenbreuk). Wat wil je lichaam je duidelijk maken? Ben je toe aan rust, aan stilte, aan reflectie? Of wil het je zeggen: dit is niet goed voor je, bv je voeding, alcohol, het werk dat je doet.

# Tip 16: zeur niet! Sommigen mensen hebben de neiging om over alles te zagen: het weer is niet goed, de zon schijnt té fel, te weinig, het moet dringend eens regenen … en dan als het regent: “Ja ze moeten hier ook altijd overdrijven he”. Als je aan één ding niks kunt veranderen is het het weer wel! Waarom zou je er dan de energie aan verspelen door erover te zeuren? Wil je toch iets zeggen, doe het dan positief: “Oh wat een heerlijk zonnetje, alles gaat ervan bloeien”, of “De regen zal deugd doen voor de tuin”. Zeuren werkt contraproductief en je zit in een negatieve energie.

# Tip 17: wees dankbaar!! Hoezo dan? Moet ik dankbaar zijn voor een gehandicapt kind of voor de werkloosheid waarin ik zit? Dankbaarheid kan zijn dat je de lessen ziet die je ervan moet leren, waardoor het proces minder zwaar wordt. Wees ook elke dag dankbaar voor de ogenschijnlijk stomste kleine dingen: voor een lief woord, voor een kop koffie, voor de liefde van en voor je huisdier. Dankbaar ook voor het feit dat je een dak hebt boven je hoofd, een zetel om in uit te rusten, een boek om te lezen, dat je eten hebt elke dag, dat het water zomaar uit de kraan komt. We nemen vaak alles vanzelfsprekend en dat is het niet. Dankbaarheid doet wonderen aan je humeur!!

# Tip 18: wat erg aansluit bij de vorige tip: waardeer dus wat je hebt en kijk niet naar wat je (nog) niet hebt. Als jij je gaat focussen op alles wat je “zou willen bezitten”, vergeet je waarom je hier bent. Het leven draait niet om bezit maar om wie je bent. Waardeer echt alles wat je hebt, begin met de familie, vrienden, goede buren, een al dan niet gehuurd huisje, je kleren, eten, drank, het leven zelf. Je wordt vanzelf gelukkiger als je je waardering alle dagen kunt uitspreken.

# Tip 19: vermijd zoveel als mogelijk personen die constant leven in negativiteit. Je hoeft ze niet op te zoeken. Focus je liever op diegenen waar je blij van wordt of waar je goed kan mee praten. Negatieve mensen trekken je in het moeras van de wanhoop, dat heb je niet nodig.

# Tip 20: volgend op de vorige tip: kijk zo weinig mogelijk naar het nieuws. Het nieuws is meestal zeer negatief en gekleurd. Heb je ooit al eens een nieuwsuitzending gezien met goed nieuws? Het maakt de mens pessimistisch, verward, boos en ongerust en vooral ANGSTIG! Moet je echt weten waar er nu weer een aanslag was, dat er 2 doden zijn gevallen bij een aardbeving is Timboektoe en dat gewonden zijn gevallen in het tiende verkeersongeval van die dag? Het nieuws is gekleurd, en er komt zelden of nooit een item waar je blij van wordt. Het brengt dan ook je focus op (alleen maar) negativiteit. Dat heeft een heel nare invloed op ons allemaal.

# Tip 21: wees gul met gemeende complimenten! En vergeet hierbij vooral jezelf niet. Wees niet zo hard voor jezelf en leer jezelf graag zien. Beoordeel en veroordeel jezelf niet, maar vind rust in wie je bent met al je mogelijkheden en uitdagingen. Lief zijn voor jezelf kan ook al staande voor je spiegelbeeld. Hou van je vetrolletjes, van je uitdijende heupen, van je buikje, van je lachrimpels en je futloos haar. Als jij niet van jezelf kan houden, wie dan wel??

No Comments

Post a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.